Qurban berasal dari perkataan bahasa Arab. Ia juga disebut sebagai al-udhiyyah yang bererti binatang sembelihan seperti unta, lembu, dan kambing yang disembelih pada hari raya AidilAdha dan hari-hari tasyriq (11, 12, 13 zulhijjah) sebagai bentuk ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah.
Ada sebahagian pandangan yang mewajibkan ibadah Qurban. Antaranya adalah pandangan daripada mazhab Hanafi. Berdalilkan hadith dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesiapa yang memiliki kemampuan tetapi tidak menyembelih Qurban, janganlah mendekati tempat solat kami.” [HR. Ahmad, Ibnu Majah dan Al-Hakim mensahihkannya].
Namun, majoriti ulama’ bersepakat bahawa hukum ibadah Qurban adalah Sunat Muakkad (sunnah yang sangat dituntut).
Kedua-dua ibadah Qurban dan Aqiqah hukumnya sunat muakkad (sunnah yang sangat dituntut). Perbezaannya ;
Aqiqah tidak terikat pada masa tertentu, sedangkan qurban dilakukan pada masa-masa tertentu, iaitu selepas solat dan khutbah Hari Raya ‘Aidil Adha dan hari-hari tasyriq (11,12,13 Zulhijjah).
Keutamaan bagi sembelihan Qurban adalah haiwan yang mempunyai daging lebih banyak. Jika diikutkan turutan, Unta seekor adalah lebih afdhal, diikuti Lembu seekor, dan seterusnya Kambing.
Jika dipecahkan kepada bahagian daging, afdhal bermula seekor Kambing, sebahagian Unta dan seterusnya sebahagian Lembu.
Haiwan tersebut mestilah dari kategori haiwan ternakan yang jinak seperti ;
Bagi sembelihan seekor lembu ataupun unta, ianya boleh dikongsikan kepada 7 bahagian. Ini berdalilkan hadith daripada Jabir bin Abdullah RA :
نَحَرْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَامَ الْحُدَيْبِيَةِ الْبَدَنَةَ عَنْ سَبْعَةٍ وَالْبَقَرَةَ عَنْ سَبْعَةٍ
Maksudnya: Kami telah melakukan korban bersama-sama Rasulullah SAW pada tahun Hudaibiyah dengan unta yang dikongsi dengan 7 bahagian dan lembu yang dikongsi dengan 7 bahagian.[HR Muslim, Abu Daud & Al-Tirmizi]
Ada khilaf dikalangan ulama’ dalam isu isytirak (kongsi niat) ini. Pendapat al-Syafieyyah membenarkannya. Berdasarkan pandangan Ibn Hajar al-Haitami :
أَمَّا لَوْ ذَبَحَ بَدَنَةً أَوْ بَقَرَةً عَنْ سَبْعَةِ أَسْبَابٍ مِنْهَا ضَحِيَّةٌ وَعَقِيقَةٌ وَالْبَاقِي كَفَّارَاتٌ فِي نَحْوِ الْحَلْقِ فِي النُّسُكِ فَيُجْزِي ذَلِكَ
Maksudnya: “Sekiranya disembelih unta atau lembu untuk 7 bahagian bagi sebab-sebab darinya untuk korban dan aqiqah manakala bakinya untuk kaffarat bagi bercukur ketika ibadah haji makan sah hukumnya..” [Lihat al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra]
Namun, jika berkemampuan maka sebaiknya keluar daripada khilaf dengan mengasingkan setiap satu daripada ibadah tersebut tanpa berkongsi.
Hukum ibadah Qurban ialah Sunat Muakkad (sunnah yang digalakkan) yang dianggap sunat kifayah, yakni jika ramai ahli dalam sebuah rumah maka memadai seorang saja melakukan ibadah qurban dan pahalanya dikongsi bersama. Berdalilkan hadith Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w berqurban dua ekor kibasy dan bersabda :
بِاسْمِ اللهِ، اللهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ مُحَمَّدٍ، وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَمِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ
Maksudnya: Dengan nama Allah. Ya Allah! Terimalah (qurban ini) daripada Muhammad, keluarga Muhammad, dan daripada umat Muhammad.
Berkata Imam al-Nawawi:
“Ulama’ berpandukan hadith ini bagi membenarkan ibadah qurban seseorang itu bagi dirinya dan keluarganya, dan pahala itu dikongsi oleh dirinya dan ahli rumahnya. Inilah pandangan mazhab kami (Syafieyyah) dan jumhur, sedangkan dianggap makruh oleh al-Thauri, Abu Hanifah dan sahabat-sahabatnya.”[al-Minhaj]
Tetapi sebaiknya jika dapat dilakukan sembelihan Qurban secara bersendirian tanpa berkongsi, itu adalah lebih baik.
Ulama’ berselisih pendapat di dalam soal ini.
Sebahagian pandangan Syafieyah mengatakan tidak sah Qurban buat si mati melainkan jika arwah telah berwasiat untuk dilakukan Qurban bagi pihaknya.
Sebahagian pandangan lagi membolehkan orang yang masih hidup untuk lakukan Qurban buat si mati dan sampai pahalanya juga buat si mati. Ini adalah pandangan jumhur (sepakat) Ulama’, merangkumi sebahagian Syafieyah, Hanafiyah, Malikiyyah serta Hanabilah.
No products in the cart.